استاد زبان سرشلوغ چطور در یک دقیقه می تواند لسن پلن آماده کند؟

  • 6 ماه پیش
  • آموزش زبان
  • 0 دیدگاه
  • 462
استاد زبان سرشلوغ چطور در یک دقیقه می تواند لسن پلن آماده کند؟

سه ابزار کاربردی برای لسن پلن نوشتن

یکی از مهمترین فاکتورهای موفقیت‌آمیز بودن آموزش مهارت‌هایی همچون زبان انگلیسی در نظر گرفتن نیازها و علایق زبان‌آموزان هنگام برنامه‌ریزی برای کلاس و نیز آماده‌سازی طرح درس است. اما این اصل، مدرسین زبان انگلیسی را با چالش‌های متعددی مواجه ساخته که پرداختن به این مهم را دشوار کرده است. در سال‌های اخیر، تعداد قابل توجهی از افراد، در کشوری در حال توسعه همچون ایران به سمت یادگیری مهارت‌های اساسی از جمله برقراری ارتباط کلامی به زبان بین‌المللی انگلیسی روی آورده‌اند. افزایش تقاضا برای برگزاری‌ دوره‌های خصوصی، نیمه گروهی و نیز گروهی آموزش زبان انگلیسی، ممکن است زمان کافی برای طراحی فایل‌های آموزشی مورد نیاز در کلاس‌ را از مدرسین سلب کند. از این رو در این مقاله به معرفی منابع و سایت‌هایی خواهیم پرداخت که انواع محتوای درسی و کمک درسی آموزش زبان انگلیسی را به صورت رایگان در اختیار مدرسین زبان انگلیسی قرارداده‌اند.

Education.com

این وب سایت تعداد قابل توجهی فایل‌های تمرینی (Worksheet)، درس‌های از پیش آماده شده (Guided Lessons) و طرح درس (Lesson Plan)، بازی (Games)، ترانه (Song) و همچنین داستان (story) را رایگان در اختیار بازدیدکنندگان خود قرار می‌دهد. در این وب سایت شما می‌توانید با استفاده از طبقه‌بندی‌های از پیش تعیین شده و یا نیز جستجو هوشمند، محتوای مورد نیاز خود را به سادگی و در کمتر از یک دقیقه پیدا و دانلود کنید. محتوای ارائه شده در این وب سایت بیشتر مناسب رده‌ی سنی کودک و نوجوان است اما در کلاس‌های مبتدیِ بزرگسالان نیز قابل استفاده هستند.
پس از ورود به سایت با کلیک بر هریک از پنج طبقه‌بندی که پیشتر مطرح شد، وارد صفحه‌ی اصلیِ موضوع مورد نظر شده و پس از انتخاب گزینه‌ای که تصمیم به دانلود آن را دارید، پنجره‌ای برای شما باز خواهد شد. در این مرحله با استفاده از آدرس ایمیل و نیز انتخاب یک رمز عبور در کمتر از سی ثانیه حساب کاربری خود را ساخته و پس از آن به سادگی و رایگان امکان دسترسی به تعداد قابل توجهی بازی، داستان، تمرین و طرح درس را خواهید داشت.
ذکر این نکته نیز ضروری‌ست که تعداد طرح درس و تمرین‌هایی که می‌توان رایگان در اختیار داشت محدودیت روزانه دارند. از این رو بهتر است قبل از دانلود فایل پی دی اف انتخاب شده، خلاصه‌ی آن را مرور کنید. علاوه بر این، اگر امکان پرداخت بین‌المللی برای شما فراهم باشد با پرداخت ماهانه پنج دلار می‌توانید به بیش از سی هزار عنوان فایل در تمامی طبقه‌بندی‌های مطرح شده دسترسی داشته باشید.
اگر شما علاوه بر تدریس زبان، در حال آموزش سایر دروس همچون ریاضی، هنر و علوم به زبان انگلیسی هستید، این سایت منبع ارزشمندی برای تولید محتوای آموزشی کلاس شما خواهد بود چرا که بیش از ده هزار عنوان فایل برای آموزش این درس‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد.

Games4esl

Games4esl یکی از غنی‌ترین وب‌سایت‌های موجود برای کمک به مدرسین زبان انگلیسی جهت تولید محتوای آموزشی کلاس‌های خود، به ویژه در آموزش آنلاین زبان انگلیسی است. ویدیو، تست، پاورپوینت بازی، پاورپوینت درس، تمرین‌های بین کلاسی، لیست لغت و نیز طرح درس از جمله مواردی است که سازندگان این وب سایت در اختیار بازدیدکنندگان خود قرارداده‌اند. در این وب سایت فایل‌های آموزشی محدود به رده‌ی سنی خاصی نبوده و برای هر سن و هدفی محتوای آموزشی وجود دارد. اما خبر خوب اینکه برای استفاده از فایل‌های آموزش زبان انگلیسی این سایت نیاز به ایجاد حساب کاربری ندارید. به همین دلیل با محدودیت دانلود نیز مواجه نخواهید شد. در ادامه به معرفی بخش‌های مختلف این وب سایت هیجان انگیز می‌پردازیم.  
پس از ورود به سایت، در صفحه‌س اصلی و در نوار بالا، طبقه‌بندی‌های متعددی را مشاهده خواهید کرد. در بخشActivity Videos تعداد قابل توجهی ویدیو آموزشی برای آموزش مواردی همچون رنگ‌ها، فصول، وسایل حمل و نقل و غیره را مشاهده خواهید کرد. البته ویدیوها در یوتوب بارگزاری شده‌اند؛ به همین دلیل برای تماشای آنها حتی از طریق سایت باید با فیلترشکن روشن وارد شوید.
در بخش Quizzes سه طبقه‌بندی گرامر، لغت و دانش عمومی وجود دارد که پس از کلیک بر هرکدام از آنها و نیز انتخاب آزمون وارد بخش سوالات خواهید شد. این بخش وب سایت Games4esl بیشتر مناسب کلاس‌های آنلاین زبان انگلیسی‌ست که در آن زبان آموز نیز به کامپیوتر(موبایل/لپ تاپ) دسترسی داشته و می‌تواند در لحظه همراه با مدرس خود به سوالات پاسخ داده و درنهایت نتیجه‌ی آزمون را مشاهده کند.
یکی دیگر از بخش‌های هیجان‌انگیز این سایت، درس و بازی‌های متنوع در قالب فایل‌های پاوپوینت است. از زمان آغاز برگزاری کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی به صورت آنلاین، یکی از بزرگترین و زمان‌برترین دغدغه‌ی مدرسین زبان انگلیسی آماده‌سازی فایل‌های آموزشی پاورپوینت بوده است که با استفاده از این سایت این مشکل در کمتر از یک دقیقه برطرف خواهد شد.
در قسمت Vocabulary List طبقه‌بندی‌های متعددی از موضوعات مختلف را مشاهده خواهید کرد که در دل هریک،  زیرشاخه‌هایی مرتبط با موضوع اصلی وجود دارد. و در نهایت بخش Lesson Plan یا طرح درس که تعداد قابل توجهی موضوع را پوشش داده و در هربخش توضیحات لازم از تمامی فعالیت‌هایی که می‌توان به ترتیب برای رسیدن به هدف (آموزش یک موضوع خاص) انجام داد را شرح داده است. علاوه براین، درهمین بخش شما می‌توانید فایل‌های تمرینی و پاورپوینت آماده مرتبط با موضوع را رایگان دانلود کنید.

Busyteacher.org

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد Busyteacher.org طبقه‌بندی کاملی است که در بخش تمرین‌ها (Worksheet) قرارداده است. پس از ورود به سایت، با کلیک بر گزینه‌ی Worksheet می‌توانید تمرین‌های مربوط به گرامر، لغت، مکالمه، درک مطلب نوشتاری یا Reading، درک مطلب شنیداری یا Listening، مهارت نوشتن یا Writing و نیز تلفظ را مشاهده و انتخاب کنید. نکته‌ی حائز اهمیت دیگر، عدم نیاز به ایجاد حساب کاربری و دسترسی بی‌محدودیت به تمامی منابع آموزشی موجود بر سایت است.
مقاله‌های موجود در سایت Busyteacher.org طیف گسترده‌ای از موضوعات مرتبط با تدریس زبان انگلیسی، مدیریت کلاس، استفاده از فعالیت‌های متنوع و مفرح برای افزایش بازدهی آموزش زبان انگلیسی در کلاس‌های حضوری و نیز آنلاین دربرمی‌گیرد. این بخش از سایت می‌تواند به مدرسین زبان انگلیسی در جهت بهبود فرآیند تدریس و نیز افزایش بهره‌وری کلاس کمک شایانی بکند.
در بخش More، آخرین گزینه در نوار ابتدایِ صفحه‌ی اصلی نیز می‌توانید به محتوای آموزشی متفرقه‌ای دسترسی داشته باشید که در سایر بخش‌های سایت مطرح نشده‌اند. کتاب‌های آموزشی متنوعی نیز روی این سایت قرار گرفته که می‌توانند در زمینه‌ی آموزش زبان انگلیسی بسیار اثربخش باشند اما استفاده از آنها تنها با پرداخت هزینه امکان‌پذیر است.


برنامه‌ریزی دقیق برای کلاس‌ از جمله فاکتورهایی‌ست که اثربخشی آموزش را دو چندان می‌کند. برای رسیدن به این هدف، محتوای آموزشی مرتبط، متنوع و طبقه‌بندی شده ابزاری مهم به شمار می‌رود. سایت‌های معرفی شده در این مقاله و نیز سایر وب‌سایت‌ها و منابع آنلاین موجود می‌توانند به مدرسین زبان انگلیسی در جهت رسیدن به آموزشی با کیفیت کمک کنند.

مقالات پیشنهادی

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید